Про порядок передачі бюджетних установ, закладів та майна до ОТГ

29 грудня 2017 року Варвинською районною радою прийнято рішення, що передбачає безоплатну передачу зі спільної власності територіальних громад сіл та селища Варвинського району у комунальну власність Варвинської селищної об’єднаної територіальної громади бюджетних установ та закладів, що розташовані на території Варвинської об’єднаної територіальної громади, та забезпечують її потреби, відповідно до розмежування видатків між районним та селищним бюджетами.

У переліку об’єктів, що пропонувалися районною радою до передачі, значились заклади та майно культури, крім комунального закладу «Варвинська централізована бібліотечна система», та освітні установи, заклади та майно (загальноосвітні навчальні та позашкільні заклади на території ОТГ).

Правовою підставою для прийняття такого рішення є положення Законів України «Про місцеве самоврядування в Україні», «Про добровільне об’єднання територіальних громад» та Бюджетного Кодексу України.

22 січня та 22 лютого 2018 року Варвинська селищна рада прийняла відповідні рішення про прийняття цих об’єктів у комунальну власність ОТГ. Розпорядженням голови селищної ради створено комісію з приймання-передачі бюджетних установ, закладів та майна галузі культури і освіти, яку очолює перший заступник голови селищної ради Олександр Кальний. До складу комісії увійшли представники селищної ради, районної ради та районної державної адміністрації, керівники комунальних установ, закладів, у оперативному управлінні яких перебувають об’єкти передачі.

Процес передачі об’єктів комунальної власності організовує сторона, яка приймає об’єкти (селищна рада), і проводиться безпосередньо установами та закладами в оперативному управлінні  яких перебуває майно (відділи освіти, культури і туризму райдержадміністрації). Відповідно така передача оформляється актом приймання-передачі, який підписується головою і членами комісії та затверджується районною та селищною радами.

У той час, коли із передачею комунального майна не виникає суттєвих проблем: достатньо підписаного сторонами акту прийому-передачі, то процедура передачі установ та закладів значно складніша: усі комунальні заклади є юридичними особами, а отже додатково необхідно внести відповідні зміни до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб та громадських формувань, зокрема, про зміну засновника закладу, його назви та установчих документів.

Зміна підпорядкування цих закладів передбачає і зміну порядку фінансування (включення їх до мережі розпорядників коштів селищного бюджету). Селищній раді для того, щоб розпочати фінансування закладів культури із селищного бюджету, потрібно внести відповідні зміни до установчих документів (положення) розпорядника коштів селищного бюджету – відділу культури/освіти селищної ради та підпорядкованих йому закладів.

Очевидно, що процес передачі комунальних установ вимагає проведення ґрунтовної підготовчої роботи, чіткого планування та координації дій усіх учасників. Розтягуючи  проведення необхідних реєстраційних процедур у часі, заклади залишаються без належного фінансування, а працівники без заробітної плати (із районного бюджету вже не можна її виплачувати, а селищний – не готовий фінансувати).

Як показує практика, майже у всіх новостворених ОТГ виникають спірні ситуації із передачею об’єктів комунальної власності, особливо коли такі ОТГ не були створені як «один район – одна громада». Проте проблемні питання здебільшого зачіпають питання розподілу спільного майна між громадами, а не безпосередньо процесу передачі.

Які ж правові наслідки передачі для працівників цих закладів та установ? Відповідно до статті 36 Кодексу законів про працю України у разі зміни власника підприємства, а також у разі його реорганізації (злиття, приєднання, поділу, виділення, перетворення) дія трудового договору працівника продовжується. Припинення трудового договору з ініціативи власника або уповноваженого ним органу можливе лише у разі скорочення чисельності або штату працівників (пункт 1 частини першої статті 40).

Факт передачі комунальних установ та закладів до ОТГ не може бути підставою для припинення трудового договору (звільнення працівників). Про зміну назви установи/закладу робиться відповідний запис у трудову книжку відповідно до Інструкції про порядок ведення трудових книжок працівників, затвердженої наказом Мінпраці, Мінʼюсту та Мінсоцзахисту від 29.07.1993 №58.

 

За інформацією юридичного відділу 

виконавчого апарату районної ради